»Naše življenje nas nauči, kdo smo.« Salman Rushdie
Vsi ljudje komuniciramo. Otroci in odrasli, ki ne govorijo, se sporazumevajo na različne načine. Večinoma poznamo znakovni jezik, geste, telesno govorico … Majhni otroci učinkovito uporabijo jok, protest, smeh. Vse to najpogosteje uporabljajo tudi otroci z motnjami v razvoju, ki ne morejo govoriti. Ti otroci pri izražanju in sporočanju potrebujejo pomoč: različne izkušnje in možnosti, da se učijo. Dajmo jim priložnost!
ZAČETKI
Otroke, pri katerih se pričakuje, da bodo imeli težave z govorom, je potrebno čim prej vključiti v obravnavo (v Boston Children’s Hospital imajo v obravnavo vključenega 10-mesečnega dojenčka). Začne se z enostavnimi stvarmi, igranjem. Otroka se poskuša motivirati za neko igro, aktivnost glede na njegove zmožnosti. Upoštevati je potrebno njegove omejitve (vid, sluh, motorika …) in posebnosti. Vsak otrok, vsaka oseba je sposobna za učenje nadomestne in dopolnilne komunikacije (v nadaljevanju NDK), za kar ne potrebujemo nobenega predznanja. Primerno stanju otroka pa se seveda uporabijo različni pristopi. Zmotno je mišljenje, da otrok še ni pripravljen in bi bilo priporočljivo z NDK še malo počakati. Prej ko začnemo, več možnosti in izkušenj dobi otrok. Začnemo na nivoju, kjer je otrok, ne kjer mi želimo, da bi bil. Naredimo plan, kam bi radi prišli. Moramo pa se zavedati, da NDK ni izenačena s tehnologijo. Vsi, ki uporabljajo NDK za sporazumevanje, pri tem ne bodo uporabljali računalnikov, zahtevnih komunikatorjev, simbolov, ipd. Ponudimo jim različne možnosti in glede na njihove sposobnosti izberemo primerne pripomočke ali tehnike.
Otrokova motivacija je odvisna od fizičnega in kognitivnega napora ter časa. Potrebno je delati tako, da je otrok pri delu uspešen in doseže želeno, le tako bo za učenje motiviran.
Vsi otroci radi uporabljajo tehnologijo. Nekateri otroci pa lahko le s pomočjo tehnologije dostopajo do znanja, prostočasnih dejavnosti in komunikacije.
Pri otrocih z motoričnimi težavami so velikokrat v uporabi stikala, ki omogočajo otroku, da se začne zavedati, da je on tisti, ki upravlja igračo, računalnik, druge naprave.
Stikala
Obstaja veliko različnih stikal. So različnih oblik, barv, velikosti, različnih otipov, prav tako obstajajo različni načini uporabe – pritisk, stisk, vpih, senzor … Lahko jih namestimo na različna mesta, kar je odvisno predvsem od otrokovih zmožnosti. Če otrok rok ne uporablja funkcionalno, stikalo na mizi ne bo prava izbira. Tak otrok morda lahko pritisne stikalo z glavo, nogo ali kako drugače.
Igrače na stikalo so lahko različne (nekaj se jih lahko kupi, veliko “navadnih” igrač pa se da predelati tako, da delujejo na stikalo). Pred uporabo določene igrače je treba vedeti, kako ta deluje, ali je za delovanje potrebno pritisniti in držati stikalo, je dovolj le en pritisk ali več … Igro je potrebno narediti zanimivo (za otroka), pri tem je zaželena ustvarjalnost.
Nekaj igrač na stikalo si lahko izposodite tudi v NDK knjižnici Veselih nogic.
Za igro s stikali lahko uporabimo razne programe na računalniku ali tablici.
Poleg računalnika in stikala potrebujemo tudi vmesnik za računalnik.
Veliko uporabnih informacij lahko najdemo na: http://www.ianbean.co.uk/members-area (potrebna je registracija, je pa brezplačnen program). Veliko stvari na računalniku se da narediti že v brezplačnih programih oziroma programih, ki jih uporabljamo v vsakodnevnem življenju, npr. powerpoint (na strani Ian Bean je nekaj primerov).
Brezplačne igrice na računalniku oz. na spletu:
- http://www.helpkidzlearn.com/games (potrebna je registracija, nekaj iger je brezplačnih)
- http://www.specialbites.com/
- http://papunet.net/games/
- http://www.shinylearning.co.uk/freegames/index.shtml
- https://www.owlieboo.com/
- http://play.fisher-price.com/en_US/GamesandActivities/OnlineGames/index.html
- http://global.cbeebies.com/games/
Ipad
- v nastavitvah se lahko nastavi upravljanje s stikali (1 ali 2)
- fotografiranje
- poslušanje glasbe
- aplikacija za upravljanje s stikali.
Enostavni komunikatorji (“Bigmac”)
Na komunikator se lahko posname enostavno, kratko sporočilo, primerno kontekstu. Otrokova motivacija je odziv na to sporočilo.
Primer enostavnega komunikatorja lahko najdete v NDK knjižnici Veselih nogic.
Vse aktivnosti z enim stikalom lahko postopoma nadgradimo v izbiro med 2 in več aktivnostmi, igračami… Lahko se doda še 1 stikalo. Hitrost prilagajamo otroku. Nekateri otroci napredujejo hitro, drugi pa potrebujejo več časa.
Pri aktivnostih lahko uporabimo simbole, slike, predmete. Če vsakič, ko otroku ponudimo igračo, zraven postavimo tudi simbol za igračo, bo otrok oboje sčasoma povezal.
Upravljanje računalnika ali izbira z očmi (eye gaze)
- ko otrok/oseba lahko uporabi vid/usmerjanje pogleda za izbiro
- ni primeren za vse, le za nekatere
- ne kaj misli, ampak kaj gleda.
ŠOLA
Potrebno je zagotoviti priložnosti, da otrok čim večkrat uporabi svoj komunikacijski pripomoček (knjigo, stikalo, komunikator …). Če te priložnosti ne nastanejo spontano, jih je treba ustvariti.
Otroci z motoričnimi težavami potrebujejo tehnologijo, različne pripomočke, ki jim olajšajo delo:
- prilagojene tipkovnice, miške, stikala, ekrani
- programi (software) za pisanje, matematiko
- programi za dislektike
- Boardmaker (vsestransko zelo uporaben program).
TEŽAVE, S KATERIMI SE SREČUJEMO STARŠI/STROKOVNO OSEBJE
- premalo specialistov na področju NDK
- premalo razumevanja/znanja s strani specialistov medicinske stroke (zdravniki, medicinske sestre, terapevti)
- prepočasen sistem – osebe/otroci z motnjami v razvoju predolgo čakajo seznanitev z NDK
- večinoma starši razumejo otroka, ker so stalno z njim; problem se pojavi pri ostalih ljudeh (sorodnikih, prijateljih, znancih), ki ne razpoznavajo otrokovih sporočil
- težko je najti specialista, ki je pripravljen pomagati – starši se počutijo sami, zapostavljeni, nerazumljeni kot celotna družina.
REŠITVE
- zgodnja obravnava otrok, dojenčkov, malčkov – tako NDK postane “naravni” del vseh članov družine
- ljudje z nevrodegenerativnimi boleznimi se lahko pripravijo pred izgubo ali poslabšanjem komunikacijskih sposobnosti, prav tako njihove družine (učenje NDK, voice banking …)
- več specialistične izobrazbe pri NDK in zagotavljanje nadzora, da je NDK dostopna vsem (v in izven večjih mest, središč)
- nadzor družin in pomoč na domu ter izvedba delavnic/izobraževanj za čim več družinskih članov.
Želite zvedeti več? Preberite še:
VLJUDNO VABLJENI V NAŠO NDK KNJIŽNICO!